Jangan Berkata-Kata Tanpa Ilmu

Tadabbur Al-Quran Siri # 5

al-isra' 17-36

Tajuk: Jangan Berkata-Kata Tanpa Ilmu, Kerana Setiap Anggota Badan Kita Akan Diminta Untuk Bertanggungjawab Terhadapnya

Ayat: al-Isra’ 17: ayat 36

Allah berfirman:

وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً

“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya ” (al-Isra’ 17: ayat 36)

Jangan Berbicara Tanpa Ilmu

‘Ali bin Abi Thalhah dari Ibnu ‘Abbas radiyallahu anhu berkata berkenaan “وَلاَ تَقْفُ”, iaitu maksudnya: “Jangan kamu mengatakan”

Berkenaan ayat diatas, Al-Aufi berkata maksudnya: “Dan jangan kamu menuduh seseorang yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya”

Muhammad Ibnul Hanafiyyah pula berkata: “Maksudnya adalah larangan memberikan kesaksian palsu”

Qatadah berkata bahawa maksudnya:

لا تقل رأيت ولم تر وسمعت ولم تسمع وعلمت ولم تعلم فإن الله تعالى سائلك عن ذلك كله

“Janganlah kamu mengatakan bahawa aku melihat sedangkan kamu tidak melihat, aku mendengar sedangkan kamu tidak mendengar, aku mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahuinya. Kerana sesungguhnya Allah akan bertanya semua itu kepadamu”

Ibnu Kathir pula berkomentar berkenaan ayat ini, beliau mengatakan:

ومضمون ما ذكروه أن الله تعالى نهى عن القول بلا علم بل بالظن الذي هو التوهم والخيال كما قال تعالى « اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ

“Kesimpulan dari apa yang mereka sebutkan diatas, bahawa sesungguhnya Allah melarang mengatakan sesuatu dengan tanpa ilmu, bahkan berdasarkan persangkaan, yang ianya hanya dari agakan dan khayalan, seperti firman Allah:

اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ

“Jauhilah kebanyakkan dari persangkaan, sesungguhnya sebahagiaan persangkaan itu adalah dosa” (al-Hujuraat 49:12)

(Tafsir al-Quranul ‘Azhim, oleh Ibnu Kathir, al-Isra’ 17: 36)

Dari Abu Hurairah dia berkata, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

إِيَّاكُمْ وَالظَّنَّ فَإِنَّ الظَّنَّ أَكْذَبُ الْحَدِيثِ وَلَا تَحَسَّسُوا وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا تَبَاغَضُوا وَلَا تَدَابَرُوا وَكُونُوا عِبَادَ اللَّهِ إِخْوَانًا

“Jauhilah prasangka, kerana sesungguhnya prasangka adalah ucapan yang paling dusta, dan janganlah kalian mencari-cari kesalahan, dan janganlah kalian saling menghendap-hendap, dan janganlah kalian saling membenci, dan janganlah kalian saling membelakangi, dan jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara.” (HR al-Bukhari)

Disebutkan didalam Sunan Abi Dawud, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

بِئْسَ مَطِيَّةُ الرَّجُلِ: زَعَمُوا

“Seburuk-buruk kenderaan yang ditunggangi seseorang adalah apabila berkata: “Mereka menyangka” (Sahih. HR Abu Dawud, lihat Sahihul Jami’ no 2846)

Disebuah hadis lain disebutkan bahawa, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

إِنَّ أَفْرَى الْفِرَى أَنْ يُرِيَ الرَّجُلُ عَيْنَيْهِ مَا لَمْ تَرَيَا

“Sesungguhnya perbuatan menga-adakan yang paling dusta, adalah ketika seseorang mengaku melihat sesuatu dengan kedua matanya, sedangkan ia tidak melihatnya” (HR al-Bukhari no. 7043)

Begitu juga disebutkan didalam Sahih Bukhari, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

مَنْ تَحَلَّمَ حُلْمًا كُلِّفَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَنْ يَعْقِدَ بَيْنَ شَعِيرَتَيْنِ وَلَيْسَ بِفَاعِل

“Barangsiapa yang mengaku bermimpi, sedangkan ia tidak bermimpi, maka di hari Kiamat dia akan disuruh untuk mengikat satu biji gandum dengan satu biji gandum yang lain, dan dia tidak dapat melakukannya” (HR al-Bukhari no. 7042)

Ibnu Kathir menafsirkan ayat ini “كُلُّ أُولـئِكَ” (semuanya itu) didalam ayat diatas, dengan berkata: “Iaitu pendengaran, penglihatan dan hati”

Beliau juga menafsirkan ayat ini “كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً” (akan diminta pertanggung jawabnya), beliau berkata: “Maksudnya adalah setiap hamba akan ditanya pada hari Kiamat tentang tiga nikmat itu, untuk apa semuanya dipergunakan.

(Tafsir al-Quranul ‘Azhim, oleh Ibnu Kathir, al-Isra’ 17: 36)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s